Beneden vinden jullie het ontwerp van de fietsverbinding. De projectleider geeft graag wat extra uitleg bij de tekeningen:
Als we rijden vanuit de Klapstraat van Wijlre naar Vijfbundersweg, dan treffen we in de nieuwe situatie fietsstroken aan beide kanten van de rijbaan. Hierdoor krijgt de fietser een herkenbare plek op de rijbaan.
We gaan verder voorbij de laatste hoeve aan de rechterkant. We rijden hier door een sluis en daarmee de bebouwde kom uit. Ter hoogte van deze sluis begint ook het vrijliggend fietspad.
Vanaf dit punt ziet de indeling er in de nieuwe situatie als volgt uit:
> De rijbaan heeft een breedte van 6 meter. Rechts van de rijbaan bevindt zich een variabele tussenberm met een minimum breedte van 2 meter.
> Naast de rijbaan is het fietspad gesitueerd. Het fietspad heeft een breedte van 4 meter en wordt tweezijdig bereden.
> Naast het fietspad is wederom een kleine berm met een nieuwe greppel. Deze greppel is breder uitgevoerd dan de huidige greppel, om meer water te kunnen afvoeren.
> Achter de greppel is een grasstrook gemaakt die dienst doet als erosieremmer, onderhoudspad en struinpad.
Dit profiel vormt de basis van de nieuwe inrichting van Wijlre tot aan de Mingersborgersweg bij Ubachsberg. Langs dit fietspad worden, aanvullend op de bestaande regenwaterbuffers, vier extra regenwaterbuffers aangelegd . De buffers zorgen voor 20.000m3 extra buffering . Deze buffers worden geplaatst op hollende locaties in het landschap, waardoor we gebruik kunnen maken van het natuurlijke verhang en terreinreliëf.
De nieuwe situatie wordt in zijn geheel landschappelijk aangekleed met groen in de vorm van hagen, struiken en bomen. Zo zorgen we voor een groene laag toegevoegd aan het bestaande landschap.
Op de kruising met de Mingersborgerweg rijden we linksaf richting Ubachsberg. We gaan over de kruising met de kerkstraat via de Hunstraat-Dalstraat. Hier komen we aan bij de Daelsweg.
Als we vanuit de Dalstraat de bebouwde kom uitrijden en de Daelsweg oprijden, dan treffen we een fietsoversteek voorziening aan in de vorm van een sluis. Ter plaats van deze voorziening steken fietsers over naar links waar het vrijliggende fietspad begint.
Vanaf dit punt ziet de indeling er in de nieuwe situatie als volgt uit:
> De rijbaan blijft dezelfde breedte van gemiddeld 5 meter behouden. Llinks van de rijbaan bevindt zich een tussenberm met een variabele afmeting.
> Naast de rijbaan het fietspad gesitueerd. Het fietspad heeft een breedte van 4 meter en wordt tweezijdig bereden.
> Naast het fietspad is een berm met een variabele breedte.
Rijden we verder naar beneden, dan laten we de weilanden en akkerlanden achter ons en komen we uit bij een grillig en groen gebied. Het fietspad blijft evenwijdig naast de weg gesitueerd, waardoor zo weinig mogelijk groen verloren gaat.
In de scherpe bocht naar links richting Heerlen passeert het fietspad een groot Kalkovencomplex. Na dit punt buigt het fietspad en de weg uit naar rechts richting een weiland. Dit doen we om de aanwezige zeer kwetsbaar en waardevolle N2000 natuurwaarden te behouden.
Het fietspad komt hier als het ware op de huidige weg te liggen en wordt opgeschoven tot aan de twee hoeves aan de rechterzijde , daar waar de weilanden en akkerlanden beginnen. De weg buigt hier terug naar zijn oorspronkelijke ligging.
Het fietspad vindt hier verder zijn weg aan de linkerzijde richting de tunnel onder de A76 door richting Heerlen. Het fietspad wordt door de linker tunnelbuis gelegd. Na de tunnel blijft het fietspad aan de linkerzijde tot aan de John F. Kennedylaan doorgaan. Hier leggen we een oversteekvoorziening aan, waarbij de fietser op een bestaand tweezijdig fietspad uitkomt. Dit bestaande fietspad heeft een verbinding met het natuurtransferium van de Mondriaan Zorggroep.