Bijzonder aan dit project is dat de stroomrichting van enkele beken is aangepast. Hierdoor kunnen we piekafvoeren beter leiden richting de Maas en daarmee het stroomgebied ontlasten. Om deze waterafvoer te verbeteren zijn er duikers aangelegd, stuwen geplaatst en een nieuwe waterloop gerealiseerd parallel aan de A73. Een van de laatste werkzaamheden is de aanleg van een geautomatiseerde stuw in de berm van de Dubbelweg, een uniek stukje werk binnen dit project.
Wat staat er nog te gebeuren?
Voor de aanleg van de stuw is een grondkering nodig die in de berm van de Dubbelweg moet worden aangebracht. Bekend is dat onder de Dubbelweg een transportleiding van de WML leiding ligt. De leiding voorziet een groot deel van Limburg van water. De grondkerende constructie zou van stalen damwanden gemaakt worden. Het waterschap is echter tot de conclusie gekomen dat bij het inheien (instampen) van een stalen damwand door de trillingen mogelijk schade kan ontstaan. Daarom wordt nu gekozen voor een andere methode, namelijk het plaatsten van boorpalen.
Met een enorme boormachine wordt een paal in de grond gefreesd. De boorpaal maakt de grond fijn en mengt de grond gelijk met een cementmengsel. Het mengsel van grond en cement vormt na het opdrogen een sterke wand. De palen worden zo’n 6 meter diep en sommige palen worden bewapend met een stalen balk. Door de wand kan een gat gegraven worden, zonder veel grond af te moeten graven. Er kan dus letterlijk langs de damwand omlaag gegraven worden tot de diepte die benodigd is voor de stuw. Voor de kerst zijn de palen aangebracht. Het beton moet ruim 4 weken uitharden. Daarna zullen de graafwerkzaamheden beginnen. Ook de opruimwerkzaamheden kunnen pas in het nieuwe jaar plaatsvinden omdat de wanden voldoende rust moeten krijgen.
Namens Waterschap Limburg fijne feestdagen en een voorspoedig 2023.